Pripremi se za Svoj Prvi/Novi Vebsajt

priprema sadrzaja vebsajt.png

Bez obzira da li će ovo biti tvoj prvi vebsajt ikada, treba ti novi sajt za nešto novo ili želiš potpuni redizajn svog starog, priprema je ista za sve. Zamisli delove sajta kao puzle - svi elementi se međusobno uklapaju i dopunjuju kako bi kreirali celu sliku. 

Postoji 6 bitnih segmenata o kojima treba da razmisliš i koje treba da pripremiš pre nego počneš. U to spada sve od vizuelnih i pisanih elemenata, strategije i namere koja stoji iza sajta, do same strukture i rasporeda. Nešto od ovoga će biti očigledno, dok ti druge stvari možda ne bi ni pale na pamet i zato ćemo sada proći kroz sve.

Bilo da planiraš da budeš “sam/a svoj majstor” ili si spreman/na da unajmiš profesionalca koji zna šta radi, kreiranje sajta će teći glatko samo ako čekiraš sve tačke sa liste ispod. 

6 Koraka do Vebsajta


1 - Razjasni Nameru i Ciljeve

Bez određivanja jasne namere i ciljeva koje želiš da ostvariš svojim veb sajtom, nema nikakve poente da bacaš ni vreme ni novac, jer onda ni tvoj sajt nema poentu. Razmisli o tome čemu želiš da ti služi vebsajt i šta želiš da posetilac uradi kad dođe na tvoj sajt - koji će biti krajnji CTA (poziv na akciju / PNA) i počni od toga. 

Primeri namera i CTA:

  • Izlaganje svojih radova i projekata, tj. portfolio vebsajt kako bi te klijenti unajmli

  • Prikazivanje svojih proizvoda kako bi ljudi kupovali

  • Pisanje tekstova i članka kako bi kreirao/la e-mejl listu i svoju zajednicu

  • Pružanje informacija kako bi ljudi koristili tvoje usluge

Svoju nameru ćeš pronaći postavljanjem pitanja - zašto si odlučio/la da ti je potreban vebsajt?

Ciljeve koje sajt treba da ispunjava možeš podeliti u dve grupe: kvalitativni i kvantitativni. 

Kvalitativni ciljevi nisu merljivi i uglavnom se podudaraju sa namerom o kojoj sam iznad pisala. Ovi ciljevi dosta utiču na dizajn i strukturu sajta i mogu biti:

  • Kreiranje kredibilnosti i prikazivanje ekspertize u struci 

  • Pozicioniranje sebe kao go-to resursa za korisne savete i alate u određenoj sferi

  • Pružanje informacija o svojoj firmi, uslugama, proizvodima

  • Promovisanje i podizanje svesti o misiji, pokretu, ili životnom stilu koji je bitan za tebe

Kada određuješ kvantitativne ciljeve razmištaj o dve stvari - merljivim kriterijumima koje želiš da dostigneš i vremenskom okviru u kom želiš da ih dostigneš. Vrlo je bitno da u tom momentu ostaneš realan i uzmeš u obzir svoj marketing budžet ili znanje o marketingu koje planiraš da investiraš u promociju sajta, jer ti je džabe i najbolji veb sajt na svetu, ako nikome ne kažeš da on postoji. Partner, roditelji, prijatelji, uža i šira rodbina se ne računaju, osim ako ti oni nisu ciljna grupa.

Ono što možeš da navedeš kao kvantitativne ciljeve je:

  • Broj posetilaca sajta

  • Kotiranje na pretrazi

  • Prodaja

  • Skidanje Sadržaja

  • Broj upita koji su došli preko sajta

Ovakvi ciljevi određuju stranice i navigaciju sajta, SEO strategiju, dodavanje bloga i raspored objava i slično.


2 - Prikupi Inspiraciju

Sigurna sam da već imaš u glavi par uzora kada je dizajn sajta u pitanju i ideju kako da on izgleda. Ali, ukoliko to nije slučaj, pročačkaj malo Pinterest ili proguglaj najbolje sajtove u tvojoj i sličnoj branši i pronađi ono što ti se dopada. Vizuelni primer su mnogo pouzdaniji nego reči, posebno ako planiraš da unajmiš dizajnera ( tvoje moderno i tuđe moderno vrlo često ne predstavlja istu stvar ). 

U potrazi ti mogu pomoći sledeća pitanja i ne zaboravi da hvataš beleške:

  • Šta mi se dopada kod XY sajta? Šta mi se ne dopada?

  • Da li je ovo nešto što bi se mojim idealnim klijentima/mušterijama dopalo?

  • Da li postoje određene posebne funkcije koje želim da moj sajt ima?

  • Koje elemente želim da dodam? Koje ne želim na svom sajtu?

3 - Kreirati Mapu Stranica

Stranice koje odabereš da tvoj sajt ima treba da pomažu svrsi tj. nameni koju si odabrao za njega. Broj stranica će uticati na navigaciju sajta, ali i na cenu ako planiraš da unajmiš dizajnera. Evo ti par primera stranica koje bi mogao da iskoristiš, pored Početne stranice (Home Page):

  • O meni/O nama

  • Usluge

  • Proizvodi / Online Prodavnica

  • Partneri

  • Portfolio

  • Kontakt

  • Blog / Vesti / Novosti

  • FAQ (Često postavljana pitanja)

 

4 - Brending

U slučaju da nemaš spreman brending i knjigu grafičkih smernica, bilo bi dobro da prvenstveno investiraš u dobar vizuelni identitet. Jedinstveni brending će veoma moćno uticati na vebsajt i oblikovati ga na mnogo višem nivou. (Da saznaš više o brendingu pročitaj ove tekstove).

Obzirom da je brending jedan od fundamentalnih elemenata biznisa, logično je da on treba da bude spreman pre nego što se javno eksponiraš, posebno online.

Takođe, možda je vreme za osvežavanje postojećeg ili potpuni rebranding ako:

  • Sa njim ne privlačiš svoju ciljnu grupu

  • Želiš da promeniš smer svog biznisa i trenutni brending nije u skladu sa novom vizijom

  • Nikada nisi ima profesionalno odrađen brending

  • Očigledno je zastareo i nisi se bavio/la njime poslednjih 3+ godina

  • Jednostavno ti se ne dopada ono ako on izgleda sada

Ako si zadovoljan svojim sadašnjim brendingom, skupi sav materijal na jedno mesto i prosledi ga odabranom dizajneru ili osmisli plan korišćenja ako si sam svoj majstor. 

5 - Pripremi Tekstualni Sadržaj

Verovao/la ili ne, tekstovi i poruka koju tvoj će tvoj sajt slati je jedna od stvari koje se često zaborave. Dosta mojih klijenata nije imala ni jedan napisan pasus kada su došli kod mene “spremni” da kreiramo vebsajt kakav su dugo želeli i to je dosta razvuklo proces ili odložilo lansiranje sajta, iako je on odavno bio spreman. 

U nekom od prethodnih tekstova sam spomenula da na sajt možeš da gledaš kao na svog prodavca i promotera u online svetu. Od njegovog kvaliteta zavisi da li će biti najbolji ili najgori zaposleni kojeg si imao, a veliki udeo u tome ima i šta on “govori”, odnosno copy (tekstovi). 

Zato je bitno izbegavati generične tekstove i najbolja opcija je unajmiti profesionalnog copywriter-a

Ako to trenutno nije mogućnost, ova pitanja ti mogu pomoći u osmišljavanju priče:

  • Kako ćeš poboljšati život potencijalnom klijentu/mušteriji?

  • Koje “zašto” stoji iza tvog biznisa? Šta ga to pokreće?

  • Po čemu si ti jedinstven? Šta te razlikuje od svih ostalih koji nude te usluge/proizvode?

  • Šta povezuje tvoj biznis i tvoju ciljnu grupu?

U tekstualni sadržaj spadaju i legalni dokumanti koji su neophodni da zaštitiš svoj biznis i veb sajt, kao što su Politika Korišćenja, Politika Privatnosti, Resursi (ukoliko koristiš tuđe fotografije, animacije, grafike za koje si obavezan da navedeš autora), Korišćenje Kolačića i slično.

6 - Pripremi Vizuelni Sadržaj

Fotografije imaju ogroman uticaj na izgled tvog vebsajta. Korišćenje fotografija visokog kvaliteta pravi veliku razliku u tome da li će tvoj sajt delovati profesionalno i legitimno. Tvoji posetioci takođe žele da vide da je iza biznisa prava osoba, tako da ne budi sramežljiv/a u pokazivanju sebe i svog tima (ako postoji). 

Poveži se sa lokalnim fotografom čiji stil parira tvom i napravite seriju sjajnih fotografija koje ćeš moći da koristiš, ne samo na svom sajtu, već i na društvenim mrežama i ostalom promo materijalu. 

Ukoliko prodaješ fizičke proizvode krucialno je da oni budu profesionalno fotografisani iz svih relevantih uglova i sa odličnim osvetljenjem, po mogućstvu dnevnim. Idealno bi bilo da svi budu uniformisano fotografisani u istom ili sličnom maniru koji će biti prepoznatljiv za tvoj brend. 

Ako pak su tvoji proizvodi digitalni, postaraj se da ih prezentuješ na kvalitetnim mokapima koji će doprineti njihovom izgledu.

Video sadržaj je “level-up” odnosno podiže izgled i privlačnost tvog sajta na još viši nivo, tako da ako imaš mogućnosti i volje za kreiranjem video sadržaja, odmah kreni u akciju!

I ovde postoji “tesan budžet” opcija - baci pogled na moj tekst o besplatnim stock fotografijama gde delim svojih 10 omiljenih sajtova na kojima ćeš sigurno pronaći one koje će odgovarati tvojim potrebama i obogtiti izgled tvog sajta. 

————

Šta kada je sadržaj spreman?

Ovo su neke od najosnovnijih stavki o kojima treba da razmišljaš kada je kreiranje sajta u pitanju i dobra su osnova za kvalitetan i profesionalan sajt. Onoliko koliko si spreman da uložiš svoje vreme i novac u njega, toliko će te dugo i kvalitetno služiti. 

Sledeća stvar koju treba da odrediš kada pripremiš sve za svoj novi veb sajt su budžet i vremenski rok do lansiranja. Na osnovu toga ćeš znati da li želiš ili moraš da se igraš dizajnera ili ćeš se prepustiti u ruke profesionalca.

Ako tražiš vebsajt dizajnera - kontaktiraj me i zakaži besplatnu konsultaciju.


Hvala na pažnji. Do sledećeg čitanja.

P.S. Ne zaboravite da budete kreativni.

 
 
Natasa Buha / NB Creative Studio
n b creative studio

Freelance designer creating simple, intuitive & alluring designs that go beyond just looking great

INTERIOR | GRAPHIC | WEBSITE DESIGN

https://nbstudio.me
Previous
Previous

3 Logoa Koja Svaki Biznis Treba da Ima

Next
Next

5 Caka za Savršen Instagram Profil