8 Vrsta Logoa i Kako da Izabereš Najbolji za Svoj Biznis
Sigurna sam da si već primetila da izgled logoa nije univerzalna stvar i da ne postoji “one size (u ovom slučaju style) fits all” rešenje kada je dizajn logotipa u pitanju. Ne znam da li smo svi u potpunosti svesni u kojoj meri su oni deo našeg života. Kad god pogledamo oko sebe, postoji bar jedan na telefonu koji držiš u ruci ili računaru sa kog čitaš ovaj tekst, zatim na odeći koju nosiš - to je 3-5 logoa sa kojim si došao u susret ako sediš u praznoj sobi ili na sred livade.
Moć Logoa
Ozbiljno - ovi maleni predstavnici imaju jako veliku moć na tržištu. Toliko da dve obične bele majice, gotovo istog izgleda i materijala, mogu da imaju izuzetno različite cene - ako je H&M biće 10e, ali ako je Supreme biće 200e. I to sve zbog logoa.
Naravno, vrlo često je taj logo kao pečat ili sertifikat za bolji kvalitet, ali kada se ovako postave stvari, taj maleni znak koji predstavlja tvoj biznis mora biti nešto na šta ćeš biti ponosan i što će te reprezentovati u najboljem svetlu. A u isto vreme treba biti nezaboravan, bezvremenski i lako upotrebljiv u raznim kontekstima.
Prilikom dizajniranja i odabira logotipa treba uzeti u obzir sve vrste koje postoje, kako bi prepoznao onu koja se savršeno uklapa u tvoju priču. Ima ih 8 i ovde pišem o tome koji su, kako ih upotrebiti i ko su poznati predstavnici za svaki.
8 Vrsta Logotipa
1 / Wordmark - tekstualni logo
Tekstualni logotipi se sastoje od imena biznisa/brenda ispisnog određenim fontom. Ovo zvuči vrlo jednostavno, ali uspešan, a jednostavan dizajn logoa zahteva posvećivanje posebne pažnje svakom detalju.
Kada odaberete tekstualni logo imate dve opcije - kreiranje specijalnog fonta samo za tvoj biznis (kao Coca-Cola npr) ili odabir fonta koji reflektuje personaliti tvog brenda. Sledeća stvar o kojoj treba da razmisliš jeste da li želiš da koristiš samo mala, samo velika slova ili kombinaciju (kao NB Creative Studio), kao i da li ćeš dodavati neke specijalne karaktere ( & # * i slično) i koje boje želiš da koristiš.
Tekstualni logo je za tebe ako…
Tvoj biznis ili brend ima upečatljiv naziv ili želiš da to ime bude prepoznatljivo na tržištu, jer će se tvoj logo pojaviti na svim marketinškim materijalima i ostalim sadržajima koje kao firma koristiš.
Poznati primeri: Samsung, Coca-Cola, Subway, Google, Kellogg's i eBay.
2 / Letterforms - Logo od jednog slova
Letterform (bukvalan prevod - forma slova) je logo koji predstavlja samo prvo slovo kompanije čiji naziv se sardži od jedne reči. Ovaj tip logoa se često pojavljuje kao alternativni logo ili submark, odnosno kraća verzija logotipa koji sadrži puno ime brenda/biznisa ili je puno ime kompanije alternativni logo za letterform logotipe.
Obzirom da je ova vrsta logotipa samo jedno slovo, nije velikih dimenzija i nema previše detalja, vrlo se lako prilagođava svim oblicima marketinškog materijala ili medijuma. Idealni su za ikone aplikacija, favicone i slično. Čak i kada se koriste u najmanjim dimenzijama, ostaju prepoznatljivi i ne gubi se njihova jedinstvenost.
Logo od jednog slova je za tebe ako…
Generalno su odlični za brendove koji su već dosta poznati. U suprotnom postoji mogućnost da ljudima bude teško da znaju i zapamte ime tvog brenda / biznisa. Takođe mogu biti dobar izbor za brendove čije ime se sastoji od jedne duže reči.
Poznati primeri: Facebook, McDonald’s, Netflix i Pinterest.
3 / Monogrami - oznake od nekoliko početnih slova
Ovi logotipi se jednostavno sastoje od početnih slova kompanije. Lako se pamte i prilično su atraktivni baš zbog svoje jednostavnosti. Izgled ovog logoa zavisi od izbora fonta (koji može biti već postojeći font ili specialno kreiran za tebe) i boja koje se u njemu pojavljuju.
Monogram je za tebe ako…
U nekim industrijama su monogramski logoi uobičajeni, kao npr kada je advokatska kancelarija u pitanju. Ako radite u jednoj od takvih branši, možda je ovaj tip loga predstavljen kao norma, i stoga obavezan. Takođe, ako tvoj biznis ili brend ima malo duže ime, tj. sadrži više od jedne ili dve reči, ovo može biti savršen izbor za tebe.
Poznati primeri: IBM, NASA, CNN, HP i IKEA.
4 / Simboli - slikovne oznake
Ova vrsta logotipa predstavljena je u obliku grafičke ikone, simbola ili ilustracije koja reprezentuje identitet ili delatnost biznisa / brenda. Inspiracija za ovaj logo se uglavnom pronalazi u objektima iz stvarnog sveta kao što je kamera logo Instagrama.
Kada se odlučiš da tvoj logo bude neka ilustracija, vrlo je važno osmisliti šta ona simboliše - da li će biti bukvalna inerpretacija imena brenda / biznisa (Apple i njegova jabuka), da li će malo suptilnije prenositi poruku i vrednosti tvog brenda (Twitterova ptičica, okrenuta prema gore, simboliše nadu i slobodu).
Odabir idealnog simbola može predstavljati veliki izazov, posebno ako si nov u celoj priči, jer ne samo da će tvoj brend / biznis vremenom da se razvija i menja, već prepoznavanje i povezivanje tvog brenda sa logom može potrajati. Zato ne bi bilo loše na početku spojiti tekstualni logo sa simbolom, kako bi ih publika brže povezala i kreirala podsvesnu asocijaciju.
Dobra strana posedovanja simbola kao logotipa je to što pomaže u davanju snažnog tona glasa tvom brendu i to što će, jednom kada tvoj biznis/brend postane prepoznatljiv, dobro dizajniran simbol biti nezaboravan (što pokazuju kompanije koje sam navela u poznatim primerima ispod).
Poznati primeri: Shell, Apple, Twitter, Target, Instagram i Snapchat.
5 / Abstraktni logotipi
U ovu vrstu logotipa spadaju oni koji su kreirani od apstraktnih geometrijskih oblika. Za razliku od simbola koji predstavljaju stvarne objekte, apstratni logo je metaforični prikaz jednog biznisa/brenda.
Obzirom da ne predstavljaju prepoznatljiv objekat, daju slobodu za stvaranje nečega veoma jedinstvenog. Sa apstraktnim logotipima je vrlo važno da imaš precizno osmišljene vrednosti brenda/biznisa, kako bi mogao da eksperimentišeš sa prikazivanjem onoga što on predstavlja jednostavnim, geometrijskim i organiskim oblicima (AirBnb logo predstavlja simbol za lokaciju predstavljen na apstraktan način koji u isto vreme podseća na okrenuto srce).
Apstraktni logo je za tebe ako…
Kada imaš čvrst, jasan i tačno definisan brend i znaš koju poruku želiš da pošalješ svojoj publici, apstraktni oblici logoa su odličan izbor. Takpđe, može biti dobro rešenje za internacionalni brend (ili onaj koji teži da postane jedan) čije ime ne deluje najbolje na ostalim jezicima.
Poznati primeri: Airbnb, Chanel, Nike, Olimpics, Google Drive, Adidas i Pepsi.
6 / Maskote
Kao što sama reč kaže, logo u obliku maskote predstavlja ilustraciju određenog lika koji je vizuelni prikaz ili ambasador jednog biznisa/brenda. Maskota može biti sve od izmišljenih bića, životinja do ljudi. Ono što je bitno jeste da reflektuju identitet i ličnost tvog brenda.
Ova vrsta logotipa je sjajan način za privlačenje publike i emotivno vezivanje za brend/biznis, jer kao ljudska bića imamo tendenciju da se vezujemo za druge ljude ili likove koji nam deluju blisko i slično. Izuzetno se lako koriste u marketinškim kampanjama i na društvenim mrežama.
Maskota je za tebe ako…
Ako tvoju publiku većnom čine deca ili porodice maskota kao logo im se vrlo verovatno može svideti jer odiše zabavom i razigranom energijom. Međutim, imaj na umu da su one uglavnom vrlo detaljne, što zahteva alternativnu, pojednostavljenu verziju koja bi dobro izgledala na sadržajima manjih dimenzija.
Poznati primeri: Michelin Man od Michelin, pukovnik Sanders iz KFC, Cap'n Crunch, i tigar Toni od Kellogg-a.
7 / Emblemi - grbovi
Ova vrsta logotipa uglavnom podseća na grb ili značku i sastoji se od kombinacije simbola i teksta, raspoređenim na taj način da odišu tradicionalnijim stilom. Oni takođe daju prostora da ubaciš upečatljiv slogan ili poruku tvog biznisa /brenda. Prilikom kreiranja ovog tipa logoa se takođe mora razmišljati i o alternativnoj, jednostavnijoj verziji koja je fleksibilnija kada su dimenzije u pitanju.
Emblem je za tebe ako…
Iako nema pravila, ipak je u nekim industrijama, kao što su edukacija, sport, proizvodnja kafe ili čajeva i slično, ovaj tip logoa veoma čest i lako se povezuje za te branše. Tako da, ako spadaš u neku od njih, emblem može biti perfektan za tebe. Sa druge strane, u poslednjih par godina je moderna, minimalistička verzija emblema postala veoma popularna, bez obzira na industriju, što nam govori da na kraju svega nema pravila dok god logo govori i prezentuje ono što tvoj brend/biznis jeste.
Primeri: Starbucks, Stella Artois, Harlei-Davidson i Manchester United
8 / Kombinovani logo
Sigurno ćeš se iznenaditi, ali ovaj logotip je kombinacija slikovnog (simbola, maskote ili apstrakcije) i tekstualnog tipa logoa. Uglavnom predstavlja primarni logo jednog brenda/biznisa, dok se slikovni i tekstualni deo zasebno koriste kao alternativne verzije.
Kombinovani logo je za tebe ako…
Super je opcija za kompanije koje još nisu poznate, kao što sam spominjala kada sam pisala o simbolima ili apstraktnim logotipima, jer pomaže da brže i kvalitetnije izgradiš prepoznatljivost brenda/biznisa. Vremenom ćeš dobijati više slobode da koristiš određene delove logoa zasebno sa istim efektom kao kompletan kombinovani logo. Ova vrsta logotipa takođe pomaže u boljem “objašnjavanju” tj ekspresiji o tome čime se baviš i šta tvoj biznis/brend predstavlja.
Poznati primeri: Lacoste, Dunkin’ Donuts, MasterCard, Toblerone i Puma.
Zaključak
Koju god vrstu da izabereš, imaj na umu da su najbitnije osobine kvalitetnog logoa jedinstvenost, atraktivnost i efikasnost.
Ukoliko si spremna da oživiš svoj brend ili osvežiš svoj biznis poseti stranicu usluge da vidiš kako mogu da ti pomognem ili me kontaktiraj i zakaži besplatnu 20-minutnu konsultaciju ukoliko znaš šta želiš i hajde da vidimo da li smo dobar spoj 🤍
P.S. Ne zaboravite da budete kreativni.
Nataša ❤
Prvi put si ovde? Dobrodošao/la! Moje ime je Nataša i bavim se dizajnom, marketingom, razvojem biznisa i crtanjem.
Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju. Teme su grafički i veb sajt dizajn, društvene mreže i internet marketing, razvoj biznisa, organizacija i inspiracija.