Brending ili marketing… šta dolazi prvo?
Većina bi verovatno rekla da brending dolazi prvo, jer ne možeš da radiš na marketingu, ako nemaš bar osnovne elemente vizuelnog identiteta. Istina je da prvo, zapravo, dolazi strategija brenda --- ko je on, šta nudi, kome služi itd. Bez toga nije moguće kreirati ni dobar brending, ni dobar marketing.
Zato proces razvoja brenda treba podeliti na tri koraka:
Strategija
Kreativa
Implementacija
Pre nego što prođemo kroz ova tri dela razvoja brenda, hajde da razjasnimo glavne termine iz naslova, kako bismo bili sigurni da svi pričamo istim jezikom. 😉
Šta je brending?
Brending je jedan od onih koncepata koji je vrlo često pogrešno shvaćen i protumačen od strane mnogih, ako ne i većine. Već sam dosta puta pisala i pričala [možeš baciti pogled ovde i ovde], zato ću probati što kraće da objasnim. Brending (ili brendiranje) je proces stvaranja prepoznatljivih i dugotrajnih percepcija vašeg brenda u glavama potrošača. To su svi načini pomoću kojih gradite imidž vašeg biznisa u očima posmatrača — kupaca, klijenata, saradnika, poslovnih partnera, investitora, pa i vaših zaposlenih i članova tima. Ovaj proces podrazumeva kreiranje identiteta pomoću kog privlačite svoju ciljnu grupu, povećavate njihovu lojalnost i razvijate dugoročnu povezanost.
Šta je marketing?
Marketing se odnosi na sve akcije koje jedan biznis preduzima da bi privukao pažnju na svoj proizvod ili uslugu. To je proces kojim se ljudi zainteresuju za vaše usluge ili proizvode demonstriranjem njihove vrednosti kroz smislen sadržaj koji im se plasira na razne načine i kroz različite metode oglašavanja.
Prvi put si ovde? Dobrodošao/la, moje ime je Nataša! Pomažem biznisima u fashion, lifestyle, beauty i kreativnim industrijama da kreiraju i razviju brend koji će biti obožavan!
Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju.
Brending vs marketing
Ne, nego brending & marketing, jer jedno bez drugog ne idu. Gledajte to ovako — brending je motor, a marketing gorivo potrebno za njegovo pokretanje. Bez motora, gde ide gorivo? Bez goriva, motor sigurno ne ide nigde.
Brending i marketing su povezani jedno sa drugim; i nepotpuni jedno bez drugog, kao što je priča nepotpuna bez svoje suštine. Pre marketinga, i pre brendinga dolazi pozicioniranje — otkrivanje ko je brend, šta i kome nudi i gde se na tržištu nalazi. Uspešan brend je spoljašnji rezultat dobrog pozicioniranja. A sve to se otkriva kroz kreiranje strategije. Strategija definiše u kom smeru brending ide, a u isto vreme je neophodna da bi bilo koja marketinška kampanja bila uspešna i efikasna.
Strategija — kreativa — implementacija
Sad kad smo ustanovili šta su brending, a šta marketing, hajde da se posvetimo onim koracima razvoja brenda i vidimo gde zapravo brending i marketing tu spadaju.
Strategija
Strategija odgovara na ključna pitanja u razvoju brenda — Zašto? Šta? Ko? Kome? & Kako? Zašto postoji tvoj biznis/brend? Šta želite da ostvarite? Ko je brend? Kome pomažete, tj koje vaš idealni klijent/kupac/potrošač? Kako ćete to uraditi?
Dobra strategija je merljiva. Kako ćete meriti uspeh svog brenda? Bez ovoga ”putujete” bez ikakvog cilja, bez ikakve ideje kako za vas rast, uspeh i čak neuspeh izgleda. Strategija je vaša mapa, smernice za kreiranje vizuelnog identiteta, načina komunikacije i prezentacije = brendinga, kao i nezaobilazni deo i temelj dobrog i uspešnog marketinga. O brending strategiji sam takođe baš dosta pričala i pisala, i sve to možeš naći na mom instagram profilu — ovde.
Ovaj korak je prvi, jer predstavlja temelj na koji se sve ostalo nadograđuje. Bez određivanja ko je vaš brend, za šta se on zalaže i koja je krajnja vizija/cilj kom teži, ne možete kreirati ni kvalitetan vizuelni identitet, promo materijale, niti imati dugoročno profitabilne marketing kampanje, što ultimativno dovodi do rasta i razvoja uspešnog i prepoznatljivog brenda.
Strategija podrazumeva i brending i marketing strategiju, što znači da se tokom ovog dela procesa kreiraju “vodiči” i za brending i za marketing.
Kreativa
Sledeći korak je sve iz strategije prevesti u verbalnu i vizuelnu komunkaciju na kreativan način. Cilj je da sve što prezentuje vaš brend svetu prenosi vašu poruku jezikom vaših idealnih klijenata. Ovde nastupaju grafički i veb dizajn, copywriting (pisanje tekstova), fotografija, videografija, i tako dalje.
Što se njihovog redosleda tiče, obzirom da bi u brending i marketing strategijama trebalo da budu sve smernice i “pravila”, veći deo može da se radi uporedo jedno sa drugim, ali bi u idealnom scenariju raspored bio sledeći. Prvi fokus bi trebao da bude vizuelni identitet — set logotipa, paleta boja, kombinacija fontva/tipografija i šare i/ili ilustracije brenda. Ono što ne zavisi od vizuelnog identiteta — copywriting, bi dobro bilo uraditi istovremeno, najviše zbog efikasnijeg korišćenja vremena. Zatim se prelazi na kreiranje vebsajta, promo materijala, pakovanja, brendinga društvenih mreža, kreiranje foto i video sadržaja.
Veoma je važno fokusirati ne zanemariti ni verbalnu (tekstovi, slogani, naslovi, CTA — pozivi na akciju), ni vizuelnu komunkaciju (logotipi, boje, promo materijal, pakovanje, šabloni…). Zašto su podjednako važni? Prvo će nas privući dizajn, a potom nas tekst zadržava i inspiriše akciju.
Kreativa takođe podrazumeva rad i na brendingu i na marketingu — kreiraju se alati ~ razni oblici sadržaja koji se koriste za predstavljanje brenda, odnosno za sprovođenje marketing kampanja.
Implementacija
I finalni korak je, verujem, većini vrlo jasan — primenjivanje svega pripremljenog. Ovaj deo je najviše sačinjen od planiranja — na osnovu strategije se pripremljeni sadržaj plasira publici po određenom planu akcije i rasta. Kada se koja kampanja lansira, na koje kanale i kako se one jedna na drugu nadograđuju. Dobro iscrtan plan daje slobodu da se radi na nekim drugim, pozadinskim i/ili logističkim delovima biznisa, jer se unapred zna koji su sledeći koraci, prekretnice i ciljevi.
Zaključak
Kao što možemo videti iz priloženog, i na brending i na marketing je potrebno usmeriti gotovo podjednaku količinu energije, vremena i resursa, jer su neophodni jedno drugom. Kroz ceo proces razvoja i rasta jednog brenda se konstantno prepliću i međusobno podržavaju.
Ako ste spremni da povećate vrednost svog brenda i stvorite čvrstu zajednicu lojalnih kupaca/klijenata, popunite upitnik ispod i hajde da kreiramo brend koji će biti obožavan! 🤍
P.S. Ne zaboravite da budete kreativni.