Kako Boje Utiču na Odluke
Boja je jedan od najefektinijih elemenata bilo kog dizajna ili brenda i može imati presudnu ulogu u prenošenju poruke. Veoma je moćan alat koji može postaći naše nesvesne emocije, pa čak i akcije. Istraživanja pokazuju da 90% potrošača donosi instant odluke o proizvodima bazirajući se samo na boji.
Odabir pravih boja može podstaći tvoju publiku da prihvati i zavoli ili ne razume i ignoriše ono što nudiš. Spominjala sam različite tipove kombinovanja boja u teksu o dizajnerskim terminima (ovde), a da bismo razumeli kako će naše boje uticati na posmatrača, potrebno je da se upoznamo sa najčešćim asocijacijama povezanim za iste.
Psihologija Boja
Psihologija boja nije nauka i nije potpuno egzaktna, jer na to kakvu percepciju o nekoj boji imamo dosta utiču i naša iskustva, kultura, vaspitanje, religija i slično, i neće ceo svet imati iste asocijacije.
Na primer, crvena je u zapadnjačkim kulturama podseća na strast, ljubav. U Južnoj Afrci, ista ta boja se povezuje sa smrću i oplakivanjem preminule osobe, dok je u Kini simbol sreće, prosperiteta i dugovečnosti.
Sličnu situaciju imamo i sa belom, između ostalog, koja je kod nas simbol mira i čistoće, dok na istoku simboliše smrt i nesreću, a u Egiptu je simbol visokog statusa osobe.
Sa druge strane, istraživanja su pokazala da, kada nema ovih gore pomenutih spoljnjih faktora koji se mogu odraziti na nas, postoje česte emocije koje različite boje i nijanse boja podsvesno bude u nama.
Kao što nam svaka boja budi drugačiji osjećaj i daje drugačiji ton dizajnu, tako i svaka nijansa osnovne boje može da budi različite emocije. (primeri su jarko ljubičasta i boja lavande, svetlo zelena i maslinasto zelena…)
Podeliću boje u tri kategorije - tople, hladne i neutralne, i pored osnovnih spomenuću i osobine koje se povezuju sa svetlijim, odnosno tamnijim, nijansama iste boje.
Tople boje
Bude osećanja topline i udobnosti; podstiču apetit.
Žuta
Boja sunčeve svetlosti i ona koju naše oko prvu primeti. Smatra se za boju koja je smela, podiže raspoloženje i energiju. Privlači pažnju i stimuliše apetit (kao i sve tople boje), ali i um.
Asocijacije: energija, pozitivnost, toplina, vedrina, radost, leto, samopouzdanje, inovacija i kreativnost.
Narandžasta
Takođe podstiče energiju i raspoloženje, ali je više "prijateljski raspoložena" od žute. Nije toliko nametljiva i nadmoćna. Podstiče kreativnost i razigranost.
Svetlije i pastelne nijanse narandžaste, poput boje kajsije, je veoma ženstvena i nežna. Tamne nijanse, kao tamnija mandarina, mogu biti elegantne i pune strasti.
Asocijacije: optimizam, snaga, prijateljstvo, hrabrost, razigranost, toplina, sreća, samopouzdanje, pristupačnost, motivacija
Crvena
Veoma snažna boja, čak može da utiče na krvni pritisak posmatrača. Sposobna da stvori dramu i privuče paznju. Obzirom da je vrlo nadmoćna, savetuje se minimalna i pažljiva upotreba, uglavnom za akcentovanje. Najviše od svih toplih boja podstiče apetit.
Asocijacije: strast, ljubav, dinamika, opasnost, drama, moć, snaga, odlučnost, avantura, vrelina, uzbuđenje.
Roze
Delikatna i ženstvena boja, budi osećanje romantike i nege. Prijateljska i umirujuća, takođe se povezuje sa decom i ljubaznošću.
Asocijacije: ljubav, mir, romantika, ženstvenost, dečije, nežnost, negovanje, prijateljstvo, nada, saosećajnost.
Hladne boje
Bude osećanja mira i sigurnosti; opuštaju.
Ljubičasta
Boja koja se povezuje sa spiritualnošću i maštom, a u isto vreme može da asocira na imućnost i kraljevski status.
Tamnija ljubičasta se povezuje sa luksuzom, misterijom, intrigom. Svetlija ljubičasta, poput lavande, se povezuje sa mladošću, rastom, vitalnošću i relaksacijom.
Asocijacije: misterija, otmenost, luksuz, ekstravagantnost, kreativnost, bogatstvo, spiritualnost, prestiž.
Plava
Smatra se za manje intenzivnu od svih toplih boja, predstavlja odanost, smirenost i pouzdanost.
Tamno plava je boja snage, pouzdanosti, stabilnosti. Svetlo plava je boja smirenosti, strpljenja, harmonije.
Asocijacije: odanost, poverenje, smirenost, otvorenost, ambicija, osveženja, prijateljstvo, strpljenje, harmonija.
Zelena
Jedna od najzastupljenijih boja u prirodi, na nas ima umirujući efekat i često predstavlja novi početak i rast, ali i balans i harmoniju.
Tamno zelena je sofisticirana, bogata i moćna. Svetlija zelena je umirujuća, harmonična i sveža.
Asocijacije: priroda, ekološki pozitivna, lekovitost, balans, harmonija, obilje, svežina, organsko, rast i razvoj, optimizam.
Tirkizna
(nijansa između plave i zelene) budi mešavinu stabilnosti od plave i optimizma i lekovitosti zelene.
Svetliji tonovi daju osećaj unikatnosti i inteligencije, dok su tamniji tonovi elegantni i umirujući.
Asocijacije: kreativnost, umirujuće, elegancija, lekovitost, optimizam, stabilnost, spiritualnost, introspekcija.
Neutralne boje
Bude osećanja čistoće i luksuza; idealne za kombinovanje sa toplim ili hladnim bojama.
Crna
(nije boja, već predstavlja potpuno odsustvo svetlosti) je možda najelegantnija "boja", bezvremenska i smela. Najzastupljenija u modi, časopisima/žurnalima i luksuznim brendovima.
Asocijacije: autoritet, sofisticiranost, moć, drama, formalnost, klasika, elegancija, smelost, misterija.
Braon
Topla neutralna boja, još jedna česta pojava u prirodi, daje osećaj prizemnosti i topline. Rustična i zemljana, daje osećaj prirodnosti i pouzdanosti.
Asocijacije: organsko, toplina, iskrenost, zemljano, pouzdanost, prizemnost, rustika, toplina.
Bež
Najsvetlija braon je elegantna i nežna, neutralna, umirujuća i prijatna.
Asocijacije: mir, pouzdanost, konzervativnost, neutralnost, nežnost, elegancija, jednostavnost, spokoj.
Siva
Važi za klasičnu, uglađenu i neutralnu boju. Najčešće povezana sa modernim tehnologijama, dizajnom i korporacijama.
Asocijacije: moderno, tehnologija, uglađenost, futurizam, intelekt, kvalitet, efikasnost, profesionalnost.
Bela
Ova "boja" (potpuno prisustvo svetlosti) je veoma moćna i najzastupljenija boja u dizajnu. Čista je i vazdušasta, predstavljajući nevinost, eteričnost, jasnoću.
Asocijacije: jednostavnost, moderno, svetlo, vazdušasto, sofisticiranost, iskonsko, nevinost, čistoća, dobrota, savršenstvo.
Bonus
Srebrna
Nije boja, već tekstura, koja se često upotrebljava u dizajnu i brendinu. Predstavlja prestiž, balans i sofisticiranost.
Asocijacije: glamur, refleksija, iluminacija, prestiž, bogatstvo, moć, sofisticiranost, balans, intuicija.
Zlatna
Još jedna česta tekstura u dizajnu/brendingu. Daje osećaj bogatstva, topline, veoma moćna i "skupa".
Asocijacije: luksuz, obilje, ekskluzivnost, elegancija, moć, glamur, uspeh, status, ekstravagantnost, prestiž.
Kako da izabereš prave boje za svoj brend/dizajn?
Da bi odredio koje boje su savršen spoj sa tvojim brendom, treba da ih uskladiš sa misijom, vizijom, porukom i profilom savršenog klijenta/kupca, odnosno idealnom ciljnom grupom. Isto važi i za bilo koji dizajn projekat.
Odgovori na ova pitanja ti mogu pomoći.
Po čemu želim da moj brend/dizajn bude prepoznatljiv?
Koje reči opisuju ono što želim da prenesem ljudima svojim brendom/dizajnom?
Kako želim da se posmatrač oseća kad dođe u kontakt sa mojim brendom/dizajnom?
Kada izabereš glavnu boju svog brenda/projekta, proveri kako se ostalih par boja slaže sa njom i da li idu dobro zajedno (kombinacije boja možeš naći ovde).
Ako ne idu dobro, pronađi altnernativu koja bi se bolje uklapala u celu priču.
(Besplatna) alatka koja ti može u tome pomoći je Adobe Color.
Koje boje si izabrao/la za svoj brending i kako se one slažu sa onim što želiš da preneseš svojoj publici?
Hvala na pažnji. Do sledećeg čitanja.
P.S. Ne zaboravite da budete kreativni, čuvajte se i ostanete kod kuće.
Prvi put si ovde? Dobrodošao/la! Moje ime je Nataša i bavim se dizajnom, marketingom, razvojem biznisa i crtanjem.
Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju. Teme su grafički i veb sajt dizajn, društvene mreže i internet marketing, razvoj biznisa, organizacija i inspiracija.
———
U ovom tekstu pišem o različitim vrstama i osobinama fontova koje možeš upotrebiti u kombinovanju za svoj dizajn ili brend.
———
Ukoliko nisi do sada, pogledaj ovaj kratki video tutorijal o Canva dizajnerskom programu:
———
A možda te interesuju i ovi tekstovi: