Koji Tip Ličnosti je Tvoj Brend? - Arhetipovi Brenda + Primeri
Svaki uspešan brend odiše snažnim osećajem identiteta. Zbog tog identiteta se toliko povezujemo sa određenim brendom, on nam daje osećaj prisnosti i razlog je zašto imamo više sklonosti prema jednom nego prema drugom brendu. On ti pomaće da se povežeš sa svojom ciljnom publikom i ostvariš jače i dugotrajnije veze.
Međutim, pronalaženje svog glasa i identiteta, posebno malim i mladim biznisima može biti teško, ali i skupo. Danas pričam o nečemu što ti ovaj proces može olakšati i uštedeti i vreme i novac.
U pitanju su arhetipovi brenda. Kada utvrdiš koji u koju grupu arhetipova spada tvoj brend odmah dobijaš moćan alat za komuniciranje sa svojim kupcima/klijentima.
Šta su arhetipovi brenda?
Arhetip u bukvalnom prevodu znači “tipičan primer nečega”. Sjajni psihoanalitičar Karl Jung je početkom 20. veka razvio teoriju o arhetipovima prepoznavši da postoje određene primarne želje koje nas motivišu kroz život. Na osnovu njih je identifikovao 12 arhetipova, odnosno modela osoba ili uloge koju “igra” u svom životu i odnosu sa drugima, kao što je uloga majke, klovna/šaljivdžije ili heroja.
Jung je verovao da su nam ovi arhetipovi odmah prepoznatljivi, jer su nerazdvojni deo naše podsvesti. Sastavni su deo i fiktivnog i stvarnog sveta, i svaka osoba može da se poistoveti sa nekim od njih.
Zašto su arhetipovi bitni u biznisu?
Identifikovanje arhetipa brenda/biznisa je način da se on - njegova simbolika, vrednosti, ponašanje, poruke - predstavi kao ličnost, čineći ga prepoznatljivijim i relevantnijom za svoju ciljnu publiku. Arhetipovi brendu daju karakter koji ga čini dostupnim i pruža mogućnost za lakše povezivanaje sa publikom koja deli iste vrednosti.
Hajde da se upoznamo sa njima!
12 Arhetipova Brendova
Kao što sam spomenula malopre, svaki od ovih arhetipova je personifikacija neke od osnovnih ljudskih želja, odnosno potreba, koje su u svakog od nas isntiktivno urođene. Zbog toga ti oni mogu pružiti putokaz koji ti omogućava da preciznije identifikuješ i zadovoljiš potrebe tvojih idealnih klijenata/kupaca. Podeljeni su u 4 grupe, na osnovu toga šta ih pokreće i motiviše.
Arhetipovi koji žude za iskustvima i postignućima
1. Buntovnik (želja: revolucija)
Njegova želja za revolucijom proizlazi jednim delom iz potrebe da promeni svet na bolje, a drugim delom iz ljubavi prema anarhiji. Dovodi u pitanje autoritet i konstantno krši pravila. U svojoj srži je dobar, ali je bunt deo njegove motivacije. Bez borbe se oseća potpuno izglubljeno.
Talenat: remeti postojeću strukturu i standarde, ima rokenrol seksipil, promoviše lojalnost brendu
Poznati buntovnički brendovi: Vans, Harley Davidson, Snickers, Diesel (jeans)
Ako je tvoj brend spreman da promeni igru i neustrašivo izaziva druge, buntovnik je. Oni su nekonvencionalni i osiguravaju potpunu pobunu, na dobar način. Tvoja publika ceni nekonvencionalno i snažno odbacuju status kvo. Privlači ih jedinstven ili šokantan sadržaj, bez očigledne „prodaje“.
2. Mađioničar (želja: moć)
On želi da stvori nešto posebno i drugačije, i da snove pretvori u stvarnost. Smatra se vizionarskim i spiritualnim. Mađioničar veruje da smo ograničeni samo maštom i prkosi zajedničkom verovanju u zakone stvarnosti kako bi nas odveo u bolju budućnost. Imaju žeđ za znanjem, ali nisu voljni da ga dele, već ga koriste kako bi pokazali svoju viziju.
Talenat: probleme pretvara u rešenja, ostvaruje snove
Poznati mađioničarski brendovi: Dizni, Polaroid, Coca-Cola, MAC kozmetika
Ako tvoj brend ima dubok uticaj na kupce/klijente; ako je cilj da rešavanje problema učini zabavnim i ako podstiče maštanje i kreativnost, definitvno je mađioničar. Oni imaju sposobnost da povedu ljude na putovanje kroz čarobno i transformirajuće iskustvo. Tvoja publika teži da se oseća kao da može postati mudriji ili uticati na ljude koristeći tvoje proizvode. Privlače ih kreativni i inspirativni brendovi.
3. Heroj (želja: majstorstvo)
Njegova misija je da svet učini boljim mestom, da svojom hrabrošću i smelošću druge motiviše, ali i dokaže svoju vrednost. Naporno radi kako bi ima sve veštine koje smatra neophodnim i ponosan je što ga njegov naporan rad izdvaja od ostalih. Teži da se konstatno suočava sa izazovima i dobro se nosi sa porazima i neuspesima, ali ne odustaju dok ih ne pretvore u pobede.
Talenat: podstiče hrabrost i dostignuća prevazilaženjem prepreka i nedaća
Poznati herojski brendovi: Nike, BMW, Adidas, Duracell
Ako tvoj brend obećava kvalitet uparen sa poverenjem i samopouzdanjem, idealisa je i traži savršenstvo pružajući pažnju prema detaljima, definitivno je heroj. Oni sebe vide kao uzorne građane i neprijatelje nasilnika i uvek se zalažu za ono što je ispravno. Tvoja publika ceni kvalitet i efikasnost u proizvodima ili uslugama. Vole da misle da će ih njihov potrošački izbor staviti ispred svih ostalih, a zabavljaju ih i slatke ili smešne reklame.
Arhetipovi koji žude za pripadnošću i povezivanjem
4. Ljubavnik (želja: ljubav)
Njegova želja je da stvori intimne trenutke, inspiriše na ljubav, strast, romantiku i posvećenost. Ljubavnik želi biti željen i cilj mu je da postane što više emotivno i fizički privlačniji. Obećava strast, a sebe promoviše kao glamuroznog, sa naglaskom na senzualno zadovoljstvo.
Talenat: emotivno povezuje ljude, pruža senzualna iskustva, čini život i ljude posebnim
Poznati zavodnički brendovi: Victoria’s Secret, Chanel, Alfa Romeo, Lindt čokolade
Ako je tvoj brend strastven, oećajan i drag; ako je estetski prijatan i darodavac, i ima dubok uvid u to zašto je ljubav bitna, ljubavnik je. Tvoja publika ceni estetski izgled robe i usluga. Biraju premium brendove koji će ih učini privlačnijim.
5. Dvorska Luda/Šaljivdžija (želja: uživanje)
Njegova želja je da donese radost kroz humor, zabavu, a ponekad i nepoštovanje i nestašluk. Optimista je i misija mu je življenje u sadašnjem trenutku i potpuno uživanje u životu. Mladalačkog je duha i ostaje dete dugo nakon što su svi njegovi prijatelji odrasli. Smatra da je njegova dužnost da bude zrak sunca u svačijem životu.
Talenat: pomaže ljudima da na život gledaju sa pozitivnije strane, šire kreativnost kroz radost
Poznati brendovi šaljivdžije: Ben & Jerry’s sladoled, Old Spice, M&M’s . Skittles
Ako je tvoj brend uvek pun energije, obojen živahnim bojama; ako je razigran, ali dok zabavlja pruža i vrednost, i asocira na zabavu, šalu, nestašluke i bezbrižnost, sigurno je šaljivdžija. Tvoja publika smatra da su redovne reklame dosadne i svideće im se bilo šta neobično ili razigrano - posebno ako brendovi koji razvedravaju ozbiljnost života.
6. Običan Momak [devojka] (želja: pripadnost)
Njegove želje su povezanost i pripadnost, a on je veran, prizeman i daje podršku. Ne voli da se ističe, jednostavan je za komunikaciju, prijateljski nastrojen i uvek umeren i svestran. Lako je dopadljiv, ali može biti lako zaboravljen. Pozitivan je i želi da bude deo zajednice, a veruje u praktičnost, realizam i iskrenost.
Talenat: donosi sigurnost, pouzdanost, poverenje i utehu širokim masama
Poznati brendovi “običnjaci”: Levi’s, IKEA, eBay, GAP, Ford
Ako je tvoj brend uvek na strani ljudi i vrlo empatičan; ako mu je bitna iskrenost sa skromnim pristupom i osećaj pripadnosti, onda je svaki čovek. On je poput prijatelja sa kojim nismo u redovnom kontaktu, ali nas dobro poznaju. Neprestano se razvija, a javlja se samo ponekad, ali u pravom trenutku. Tvoja publika ceni kvalitet i više voli ono što joj je blisko i poznato, jer se neretko emotivno daju nekom brendu.
Arhetipovi koji žude za stabilnošću i kontrolom
7. Negovatelj (želja: usluga)
Njegova misija je da štiti i brine za druge: On je saosećajan, brižan i velikodušan. Često predstavlja majčinsku figuru koja želi da uzme pod svoje krilo sve one kojima je potrebna nega i brine o njima sve dok ne postanu dovoljno jaki da se brinu o sebi. Nisu samo proaktivni, već imaju sklonost da budu preventivni. Pored nesebičnog davanja sebe, ipak vole da njihovi napori budu prepoznati.
Talenat: čini da se ljudi osećaju sigurno, pruža podršku društveno savesnim uslugama koje nudi
Poznati negujući brendovi: Johnson’s, Unicef, Toms, Heinz
Ako su glavni elementi tvog brenda empatija, podrška i altruizam; ako stavlja emocije na prvom mestu, velikodušan je i preduzima akcije za zaštitu slabijih, zasigurno je negovatelj. On voli da služi ljudima, brine se o njima i obrazuje ih. Ljubazan je i nikada štetni. Tvoja publika želi da bude prepoznata za svoj trud. Agresivan marketing ih veoma odbija, dok ih reklame vođene emocijama često pogađaju u srce.
8. Vladar (želja: kontrola)
Želja mu je da od haosa stvori red. On je veoma dominatna ličnost, strog i voli da ima kontrolu, ali je i odgovoran i organizovan. Autoritativan u svojoj komunikaciji i postupcima ume da bude zastrašujući. Njegov cilj je prosperitet i uspeh ,ali i prosperitet onih koji su lojalni njegovoj vladavini. Uzor je i lider drugima.
Talenat: neguje stabilnost i poverenje, kreira visoko kvalitetne proizvode i vođstvo na tržištu
Poznati vladalački brendovi: Mercedes Benz, Rolex, Starbucks, Microsoft, Hugo Boss
Ako je tvoj brend moćan na sve načine; ako pokazuje autoritet, rođeni je lider i gradi i prenosti nasleđe, u pitanju je vladar. Voli osećaj superiornosti i da je deo eksluzivnog VIP kluba. Dopadljivost širokoj narodnoj masi ne da nije cilj tvog brenda, već ga i odbija. Tvoja publika je prirodno dominatna i privlače je osećaj moći i stablinosti.
9. Kreator (želja: inovacija)
Njegova želja je da stvori nešto izuzetno, inovativno sa trajnom vrednošću. Ima potrebu da se izrazi svojim jedinstvenim talentom i trudi se da tako oživi svoju viziju. Kreator je maštovit i veruje da sve što zamislimo može biti i stvoreno, ali mu njegova želja za savršestvon ponekad otežava put.
Talenat: inspiriše na kretivnost, ima autentičnu priču, povezuje tehnologiju i umetnost
Poznati kreativni brendovi: Lego, GoPro, Apple, Crayola, Canon
Ako je tvoj brend inovativan i kreira proizvod koji nikada ranije nije bio na tražištu; ako voliš ekspreimentisanje i tvoje ambicije su visoke, a ne prihvataš kompromis kada je kvalitet u pitanju; ako su tvoje ideje nove želiš da podstakeš svoje potršače da budu inovativni i kreativni. Tvoja publika ne voli standardne načine oglašavanja, već uživa u eksperimentalnom i inovativnom marketingu. Teški su za zadovoljiti, ali ako uspete, razvijate gotovo religioznu zajednicu obožavalaca.
Arhetipovi koji žude za slobodom i znanjem
10. Nevinašce (želja: sigurnost)
Njegova želja je sigurnost i da svi budu srećni. Odiše srećom, dobrotom, romantikom i mladošću. Pozitivan je i ima optimističan pogled na život. Uvek je iskren je i čist, vidi lepotu u svima i svemu. Ne voli da bude napadan i veruje da svako ima pravo da bude ono što jeste i želi da bude.
Talenat: širi čistotu i radost u ciničnom svetu, osećaj unutrašnje lepote koju drugi nemaju
Poznati nevini brendovi: Dove, Nintendo Wii, McDonald’s, Herbal Essences kozmetika
Ako je tvoj brend izrazito optimstičan i ima nadu i veru u dugoročnu vrednost; ako uvek vidiš dobro u svemu i čak i u teškim situacijama pronalaziš motivaciju da ostaneš pozitivan; ako je pouzdan, srećan i daje dobar osećaj, spada u grupu nevinašaca. Veruješ da ono što nikad neće izaći iz mode je odnos sa svojom publikom i autentičnost. Tvoja publika preferira direktnu i otvorenu priču, bez smicalica i trikova i privlače je optimističnim brendovima.
11. Mudrac (želja: razumevanje)
Njegova želja je razumevanje sveta i traganje za istinom, znanjem i mudršću. Uvek je u potrazi za informacijama i želi svoju mudrost da podeli sa drugima. Vrednuje edukaciju, stručnost i istraživanje. On je doživotni učenik i veruje da će prenošenjem svog znanja promeniti svet. Njegova uloga je da bude mentor ili savetnik.
Talenat: prosvetljavanje sveta razmenom znanja, dobijanje poštovanja intelektualizmom
Poznati mudri brendovi: National Geographic kanal, Google, TED Talks, Discovery kanal, Philips
Ako je tvoj brend ekspert u svojoj industriji; ako vam je bitno da pružate autentične i verodostojne informacije; ako si fleksibilan i uživaš u otvorenim diskusijama, dobrodošao među mudrace. Tvoja publika veruje da znanje dolazi iz rasta/razvoja i stalno traži nove izvore informacija. Marketing koji ih podstiče na novi način razmišljanja i umni rad je ono što ih osvaja.
12. Istraživač (želja: sloboda)
Njegova želja je da konstantno gura sebe van zone komfora i ustaljenosti svakodnevog života. Inspiraciju pronalazi u putovanjima, riziku, otkrivanju novih stvari i uzbuđenju novih iskustava. Hrabar je, avanturističkog duha i obožava izazove koje više koristi kako bi bolje razumeo sebe nego da bi se dokazao drugima.
Talenat: inspirišu promenu kroz svoju inovativnu viziju i snažnu ličnost
Poznati istraživački brendovi: Tesla, NASA, Jeep, The North Face, Red Bull
Ako je tvoj brend nezavisan, motivisan i ne drži ga mesto; ako želi da redefiniše slobodu, ambciozan je i ponosi se svojom neuklapanjem u pablone, nema sumnje da je istraživač. Tvoja publika voli brendove koji promovišu slobodu i samootkrivanje, a posebno one brendove koji ih pozivaju da krene na put sa njima.
———
Zaključak
Arhetipovi brendova (ličnosti) nisu novi koncept, ali su nedovoljno iskorišćeni, posebno među manjim ili novim biznisima, što je na neki način osvežavajuće, jer je malo što šta u današnje vreme neiskorišćeno, obzirom koliko resursa nam je dostupno samo pokretom prsta.
Možda ti se čini da je tvoj biznis kombinacija nekliko njih, i to je skroz u redu. Prednost arhetipskog modela je to što nije statičan i možete biti kombinacija 2 ili 3 ili tokom svog razvoja prolaziti kroz promenu it jednog u drugi.
Ono što je bitno je da ti izbor arhetipa može mnogo pomoći u kreiranju svoje marketing brending strategije,
otkrivanju svog glasa i načina povezivanja sa svojom idealnom publikom.
Hvala na pažnji. Do sledećeg čitanja.
Prvi put si ovde? Dobrodošao/la! Moje ime je Nataša i bavim se dizajnom, marketingom, razvojem biznisa i crtanjem.
Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju. Teme su grafički i veb sajt dizajn, društvene mreže i internet marketing, razvoj biznisa, organizacija i inspiracija.
———
U ovom tekstu pišem o tipovima ličnosti brenda kao dobrom strateškom alatu za kreiranje brenda.
———
Ukoliko nisi do sada, pogledaj ovaj kratki video tutorijal o Canva dizajnerskom programu: