Vrste i Osobine Fontova
Dobar, odnosno loš font ima moć da učini da tvoj dizajn izgleda profesionalno i moderno ili zastarelo i amaterski. Bukvalno može da popravi ili uništi tvoj brend, dizajn, prezentaciju…
Pre nego što počnemo sa kombinovanjem različitih fontova, bitno je da se upoznamo sa vrstama i stilovima koji postoje, kako bismo znali sa čim “imamo posla”.
U ovom tekstu ću proći kroz osnovu razlikovanja fontova, a to su posebne vrste i atributi fontova. Kao primere ću koristiti fontive koje možeš besplatno da preuzmeš, a koje su takođe dostupni i na Canva platformi. (ako nisi video tutorijal za Canvu, brzo pogledaj ovde)
Vrste i Osobine Fontova
Pre nego što počnemo sa kombinovanjem, hajde da pređemo koje vrste fontova postoje i različite atribute koje mogu da imaju. Upravo oni su osnova kombnovanja.
Vrste Fontova
Kao što sam pisala u tekstu o dizajnerskim terminima, postoji 6 osnovnih vrsta fontova. Više o njima možeš da pročitaš ovde, a ja ću ispod navesti kakav svaki od njih daje ton/osećaj dizajnu.
Serif - klasična, sofisticiran, luksuzan, zreo, prijatan
Slab-Serif - čvrst, snažan, a u isto vreme i razigran, samouveren, privlači pažnju.
Sans-Serif moderan, čist, minimalistički, jednostavan, prilagodljiv
Script - kreativan, prisan, ženstven, prirodan, delikatan, kreativan
Display i Monospaced - ove dve vrste mogu da se preklapaju sa prethodne četiri, pa iz tog razloga svaki font koji spada u Display ili Monospaced daje onakav osećaj kakav daje vrsta na koju liči.
Atributi Fontova
Obzirom da se sve vezano za fontove imenuje na engleskom, a atributi se uvek spominju u imenu samog fonta, ispisaću ih u originalu sa objašnjenjem u zagradama. Iz svake grupe ću izabrati po 2-3 “predstavnika” kako bih objasnila vizuelnu razliku i kakav ton koji daje dizajnu, zajedno sa grafičkim prikazima i primerima fontova.
“Težina” = debljina karaktera
(poređane su od najtanje, koja se poredi sa debljinom dlake, do najdeblje koja se zove ultra crna; book i regular su uglavnom standardne debljine)
Hairline, Thin, Ultra Light, Extra Light, Light, Book, Regular/Roman, Medium, Semibold, Bold, Extra Bold, Ultra Bold, Black, Ultra Black.
Light: Ovo su vrlo tanki delikatni fontovi, pa se ne prepručuju za naslove i ostale delove teksta koji treba da privuku pažnju. Odlični su za telo teksta ili odlomke, ako želiš da postigneš minimalističan i laganiji osećaj, posebno ako se upari sa boldovanim ili drugim tipom fonta suprotnih atributa za naslov.
—————
Regular: Najčešće se koristi za paragrafe, tj. telo teksta, jer je najčitljivija debljina fonta i najmanje variraju u veličininama.
—————
Bold: Kreirani tako da privuku pažnju i stave naglasak na reči ili delove teksta. Preporučuju se za isticanje informacija, odlični za logo, a celokupan osećaj je moćan i smeo.
Širina karaktera
Širina karaktera unutar fonta i razmak između njih igraju veliku ulogu u čitljivosti i opštem osećaju. (poređani od najužih do najširih):
Compressed, Condensed, Semi Condensed, Narrow, Normal, Extended, Extra Extended, Expanded.
Condensed: Veoma usko raspoređeni uski karakteri. Ovo je tip fonta koji se koristi kada želimo da uklopimo više teksta u mali prostor. Daju moderan i “kul” osećaj, pa se preporučuju za kratke naslove sa manje reči, zbog otežane čitljivosti. Takođe dobro idu uz više vintage / retro dizajn.
—————
Normal: Preporučuje se za telo teksta tj. paragrafe, jer je najčitljivije.
—————
Extended: Karakteri koji su šireg oblika ili dalje udaljeni jedni od drugih. “Teraju” nas da ih čitamo polako, pa se i lakše pamte i daju osećaj zrelosti, lakoće i čistoće.
Stilovi karaktera
Roman (standardna uspravna slova), Italic (zakošena slova sa malim stilskim izmenama), Cursive, Oblique/Slanted Roman (iskošena slova pod određenim uglom bez promena), Small Caps (regularna velika slova + smanjena velika slova umesto malih), Lowercase (samo mala slova), Uppercase (samo velika slova)
Lowercase: Deluje manje zastrašujuće i više razigrano i opušteno. Koristi se i za dodavanje topline brendu ili dizajnu i daje više neformalnan osećaj.
—————
Uppercase: Za razliku od prethodnog, ovaj stil se daje jači i zreliji osećaj. Takođe privlači više pažnje i donosi dozu klasike.
—————
Razlika između Italic VS Oblique
Italic: Varijacija Serif fonta, koristi se za isticanje teksta i promenu tona prilikom čitanja. Nagnute su i sa malim stilskim izmenama da podsećaju na rukopis sa blagim oblinama. Tekstovi ispisani serif italic fontovi daj osećaj prijatnosti, elegacnije i ljubaznosti (slično script fontovima).
—————
Oblique: Slično italicu, ali mnogo više geometrijskog i modernog oblika i dobija se od sans-serif fonta. Svi oblici slova imaju isti nagib i prenose osećaj brzine i hitnosti, direktnosti i privlače pažnju.
Omiljeni Canva Fontovi
Iako volim da eksperimentišem kada su fontovi u pitanju i imam zastrašujuće veliku kolekciju fontova na svom laptopu ( 1000+, i svake nedelje dodajem još ), tu je uvek nekoliko njih kojima se uvek vraćam i za mene su “sigurica” kada ne znam sa kojim da počnem. Sve njih možeš da koristiš u svojim projektima na Canva platformi.
Serif Fontovi: Lora, Playfair Display, Cormorant Garamond, Noto Serif Display
Sans-Serif Fontovi: Montserrat, Open Sans, Nuntio, Raleway
Slab Serif Fontovi: Aleo, Roboto Slab
Monospaced Fontovi: Courier Prime, Unica One
Script Fontovi: Jonathan, Moontime, Lemon Tuesday, Mr Dafoe
Display Fontovi: Abril Fatface, Pirou, Intro, Oswald, Anton, Bebas Neue, Glass Antiqua, IM Fell English SC
Da li prepoznaješ koje fontove koristim na svojm sajtu? Piši mi!
Hvala na pažnji. Do sledećeg čitanja.
P.S. Ne zaboravite da budete kreativni, čuvajte se i ostanete kod kuće.
Prvi put si ovde? Dobrodošao/la! Moje ime je Nataša i bavim se dizajnom, marketingom, razvojem biznisa i crtanjem.
Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju. Teme su grafički i veb sajt dizajn, društvene mreže i internet marketing, razvoj biznisa, organizacija i inspiracija.
———
U ovom tekstu pišem o različitim vrstama i osobinama fontova koje možeš upotrebiti u kombinovanju za svoj dizajn ili brend.
———
Ukoliko nisi do sada, pogledaj ovaj kratki video tutorijal o Canva dizajnerskom programu:
———
A možda te interesuju i ovi tekstovi: