n ~ b creative studio

View Original

Pričaš li Dizajnerski? 40+ Osnovnih Pojmova Koje Treba da Znaš

Sada kada smo prošli kroz istoriju i naučili osnovne elemente i principe grafičkog dizajna, pričamo o najčešće korišćenim pojmovima.

Poznavanje i osnovno razumevanje najkorišćenijih pojmova u grafičkom dizajnu, će ti, ne samo pomoći da se sam okušaš u dizajniranju, već i da razumeš šta dizajner, kojeg si unajmio, priča i kvalitetnije učestvuješ u kreativnom procesu.

Postoji prilično veliki broj pojmova koji se koristi u dizajnu, posebno grafičkom, ali ću ovde spomenuti neke elementarne. Podelila sam ih u 5 kategorija - generalni pojmovi, vezani za tekst, boju, fotografiju i kompoziciju, odnosno raspored, jer mi se čini da ih je tako lakše razmeti.

Bez daljeg odugovlačenja, bacamo se na pojmove.

See this content in the original post

40+ Osnovnih Pojmova Dizajna

Generalni Pojmovi

1. Brif ( brief )

Dokument koji dizajner ili dizajnerski tim kreira uz konsultacije sa klientom. U njemu se opisuje projekat: obim projekta, želje (uputstvo) klijenta, finalni proizvodi koji treba da se dostave, vremenska linija (timeline) i rokovi, kao i budžet.

2. Stilski vodič ( style guide )

Veoma važan deo brendiranja. Njime se odrđuju standardi i smernice za brendiranje biznisa ili individue i uključuju sve od logoa (varijacije boja i oblika, razmere i sl…), preko vizit kartica, pa do dizajna veb sajta i upotrebe elemenata brendinga na njemu.

3. Raster

(rasterska ili bitmap slika) je tip grafike sačinjen od mreže piksela od kojih svaki ima svoju vrednost boje, nijanse, zasićenosti i prozirnosti. Ovaj tip, za razliku od vektorskih slika, ne odgovaraju dobro na uvećanje van njihove originalne razmere i postaju pikselizovane (vide se male kockice - pikseli, kad zumirate)

4. Vektor ( vector )

Grafika koja je napravljena matematičkim jednačinama (koje radi kompjuter, ne mi, srećom 😅 ). Te jednačine su definisane 2D tačkama koje, povezane linija i krivinama, formiraju oblik. To praktično znači da ovu vrstu grafike, tj. vektor, možemo smanjivati ili povećavati koliko god želimo, a da istovremeno nikada ne narušavamo njen kvalitet.

5. Mokap ( mock up )

Realističan i najčešće 3D prikaz dizajna, koji se koristi za demonstriranje kako bi dizajn izgledao uživo (IRL).

Pojmovi Vezani za Tekst

6. Tipografija ( typography )

Dizajn obrazaca slova koji se organizuju u reči i rečenice.

7. Kopi Tela Teksta ( Body Copy )

Odnosi se na glavnu grupu teksta u tvom dizajnu.

8. Liding ( leading )

Prilagođavanje razmaka između redova teksta radi poboljšanja čitljivosti.

9. Kerning

Prilagođavanje razmaka između dva individualna slova/karaktera za poboljšanje čitljivosti.

10. Čitljivost ( legibility )

Koliko je lako razlikovati pojedinačna slova i karaktere. Na ovo može uticati razmak između njih ili font koji si odabrao.

11. Siročadi i udovice ( orphans & widows )

Odnosi se na reč(i) koja se pojavljuje na vrhu ili na dnu kolone teksta. Obično želiš da izbegneš siročad i udovice.

12. Poravnanje ( alignment )

Odnosi se na to kako organizujete elemente na stranici ili na koji način se poravnava tekst - uz levu stranu, uz desnu stranu ili centralno.

13. Lorem Ipsum

Tekst za popunjavanje ili lažni tekst.Koristi se kao industrijski standard (još od 1500.godine) za prikazivanje gde i kako će se rasporediti originalni tekst popunjavanjem praznog mesta nasumičnim latniskim rečima.

14. Fontovi

Font je kolekcija znakova (mala i velika slova, brojevi, interpunkcijski znakovi i simboli) istog dizajna. Promenom fonta možeš promeniti izgled i “ton” teksta. Neki fontovi su dizajnirani tako da se lako čitaju, dok su drugi dizajnirani da dodaju jedinstven izgled tekstu. Postoji nekoliko vrsta fontova:

15. Serif

Serif je mali dodatni dekorativni potez ili kuka na horizontalnim i vertikalnim krajevima slova.Ovaj tip fonta odaje utisak profesionalnosti, autoriteta, luksuza, klasike i tradicionalnosti. 

16. Sans Serif

Font bez serifa, tj malih ukrasa na krajevima. Sans Serif izgleda modernije, čistije, minimalistički i jednostavnije. 

17. Slab Serif

Serif ovih fontova je deblji i blokastiji i češće ćeš ga primetiti u naslovima, a ređe u većim telima teksta. Daje utisak čvrstine, jačine i samouverenosti. 

18. Script

Ovaj tip fonta oponaša moderan ili tradicionalan rukopis. Može izgledati elegantno, prisno i/ili ležerno, u zavisnosti da li oponaša opušteniji ili formalniji (starinski) rukopis. Odaje osećaj elegancije, ženstvenosti i kreativnosti.

19. Monospaced

Monospejst ili jednonosni font (takođe nazivan font fiksne širine ili neproporcijalni font) je tip fonta čiji karakteri (slova, brojevi i znakovi) imaju istu ukupnu širinu, odnosno zauzimaju jednaku količinu prostora horizontalno. 

20. Display

Tipovi fontova koji su kreirani za privlačenje pažnje. Viđamo ih na posterima filmova, članaka u časopisima i naslovnim stranicama novina, i sl.  Svaka vrsta displej fonta odaje jedistven utisak.

Pojmovi Vezani za Boju

21. Paleta boja

Selekcija boja koja se koristi u ilustraciji, brendu ili dizajnerskom projektu.

22. Nijansa ( hue )

Gradacija ili raznolikost boje.

23. Svetlija nijansa - tinta ( tint )

Dobija se postupkom dodavanja bele boje nekoj boji da bi nijansa bila svetlija.

24. Tamnija nijansa ( shade )

Dobija se procesom dodavanja crne boje nekoj tamnijoj boji.

25. Tople boje

U tople boje spadaju nijanse crvene, narandžaste i žute i uglavnom stvaraju prijateljsku, srećnu i prijatnu atmosferu. 

26. Hladne boje

Hladne boje nijanse plave, zelene i svetlo ljubičaste, i često odaju utisak mira i spokoja.

27. Monohromatski ( monochromatic )

Paleta boja izgrađena samo iz jedne boje, uključujući svetlije i tamnije nijanse te boje.

28. Analogno ( analogous )

Paleta boja izgrađena od tri boje koje se nalaze jedna pored druge na točkiću boja.

29. Komplementarno ( complementary )

Šare boja izgrađene od dve boje koje sede nasuprot drugoj na koloru boja.

30. Trijadno ( triadic )

Šema boja izgrađena od tri boje, podjednako raspoređenih oko kotača s bojama.

31. CMYK ( Cyan, Magenta, Yellow, Black )

Ili cijan/zelena, magenta/roze, žuta i crna je model boja koji se koristi za potrebe štampanja.

32. RGB ( Red, Green, Blue )

Ili crvena, zelena i plava je model boja koji se koristi za potrebe digitalnog dizajna.

33. HEX Kod

Šestocifreni broj (hex znači 6 na latinskom) koji počinje sa hashtagom # (tarabom) i predstavlja boju. Najčešće ga koriste web dizajneri.

34. Pantone ( PMS )

Pantone Matching Sistem (Pantone sistem kombinovanja) je standardizovani sistem boja za štampanje. Svaka Pantone nijansa je numerisana, što ljudima znatno olakšava identifikaciju tačnih nijansi boje.

35. Gradijent ( gradient )

Postepena promena boje (na primer prelazak plave u ljubičastu) ili postepeno nestajanje boje. Najčešći oblici gradijenta su linearni i radijalni.

36. Neprozirnost ( opacity )

Stepen transparentnosti koji neki element ima; 100% znači da je objekat potpuno neproziran, 0% da je potpuno transparentan.



Pojmovi Vezani za Fotografiju

37. Rezolucija

Količina detalja koje fotografija ima. Što je veća rezolucija, fotografije će biti kvalitetnije prikazane.

38. Stock Fotografije

Profesionalno snimljene tematske fotografije dostupne na internetu u svrhu korišćenja kada ne možeš unajmiti profesionalnog fotografa.

39. Zasićenje ( saturation )

Odnosi se na intenzitet ili “čistoću” boje. Što je veće zasićenje, boje su živahnije, živopisnije ili svetlije, a kada je obrnuto, tj. kada se zasićenje smanjuje, boje izgledaju izbledelo. 

40. Zamagljenje ( blur )

Čini fotografije i grafike manje jasnim i sa slabije vidljivim detaljima. Najčešće se koristi na fotografijama kako bi se istakao tekst ili grafika koja se stavljaju preko nje. 

41. Piksel ( pixel )

Pikseli su najmanja osnovna jedinica programiranih boja na računaru. Predstavljeni su kao tačke kvadratnog oblika i mnogo pojedinačnih piksela čine digitalnu ratersku sliku.

Pojmovi Vezani za Kompoziciju

42. Zlatni presek ( golden ratio )

Razmera 1: 1.618, inspirisana razmerom koju pronalazimo u prirodi, npr. u telesnoj građi, proglašena za jednu od najprijatnijih za naše oko. Skica ispod će ti pokazati kako najlakše da ismeriš ovu kompoziciju.

43. Pravilo trećina ( rule of thirds )

Teorija dizajna da ako sliku podelite sa dve vertikalne i dve horizontalne linije, područja gde se vaše linije presecaju postaće žarišne tačke.

Photo credits - iwa.fi

Photo credits - iwa.fi

Photo credits - Jean Mcintosh

44. Raspored (layout)

Prvi korak u kreiranju dobrog dizajna, raspoređivanje kvadrata koji predstavljaju mesto koje će zauzeti elementi kao što su tekst, fotografije, ilustracije, beli prostor i sl.

45. Linije vodilje ( guidelines )

Horizontalne i vertikalne linije koje postavljaš na početak, odnosno kraj nekog elementa kako bi precizno poravnao druge željene elemente.  

46. Mreža ( grid )

Kombinacija horizonalnih i vertikalnih linija koja ti pomaže da lakše i pravilnije pripremiš raspored.

47. Margine

Margine su prazan prostor između ivica stranice i sadržaja koji se nalazi na njoj. Pomoću njih se osiguravamo da svi elementi, posebno tekst, pravilno i sugurno staje u dokument. Širina margina može uticati na izgled i generalni osećaj jednog dizajna


-----

Predlog

I u ovom tekstu možeš da pronađeš inspiraciju i na papiru da nacrtaš (ili digitalno) kako bi ti prezentovao neke od ovih pojmova. Podeli svoja umetnička dela sa mnom uz hashtagove:


Hvala na pažnji. Do sledećeg čitanja.

P.S. Ne zaboravite da budete kreativni, čuvajte se i ostanete kod kuće.

See this gallery in the original post
See this social icon list in the original post

Prvi put si ovde? Dobrodošao/la! Moje ime je Nataša i bavim se dizajnom, marketingom, razvojem biznisa i crtanjem.

Ovo je moja “digitalna beležnica” u kojoj delim svoja znanja, iskustva, primere, projekte, inspiraciju i motivaciju. Teme su grafički i veb sajt dizajn, društvene mreže i internet marketing, razvoj biznisa, organizacija i inspiracija.

———

U ovom tekstu učimo osnovne pojmove dizajnerskog jezika,

———

Možda te interesuju i ovi tekstovi:

See this gallery in the original post